svar på en fråga

Fick denna fråga så jag ska svara så gott jag vet eftersom jag var så liten då den upptäcktes osv.

"Hur började din reumatism? hur upptäckte du det? och hur gick du vidare?"

Det började när jag var liten i alla fall. Den typen jag har är barnreumatism. Den kan växa bort om jag har tur. Den går upp och ner, vissa dagar är det bra och vissa är det stelt, svullet, smärtande osv.

Den upptäcktes när jag gick på dagis, ålder vet jag inte. Jag har för mig att det var så att jag satt ner på golvet med benen rakt ut, om ni fattar vad jag menar. Ena benen, eller båda jag vet inte, var inte raka utan knänen var lätt böjda uppåt.

Den försvann ett tag men är nu tillbaka igen. Den vart aktiv igen när jag slutade i nian (jag går nu sista året på gymnasiet). Hittills har jag tagit två kortisonsprutor i min käkled för att det är där jag har mest besvär. Annars är det i fotlederna, knänen och höger handled jag har lätt att känna av. Jag går på smärtstillande tabletter men tar dom inte varje dag då jag inte tycker att det behövs om jag inte har ont.

Jag går även på simning på sjukhuset för att träna upp mina leder men har dock inte vart där på ett tag pga att jag har haft praktik och inte hunnit. Det är i alla fall en gång i veckan jag ska vara där normalt.

Nu går jag på regelbunda besök hos läkare för att vi ska hålla koll på att allt är som det ska och inte blir värre utan bättre.

På idrotten i skolan är det vissa saker jag inte kan vara med på för att jag får ont. Då gör jag andra saker jag klarar av men jag försöker göra allt och klarar jag verkligen inte av det så slutar jag och vilar eller gör annat.

Nu blev det ett jättelångt svar här men jag tror jag fått med det viktigaste annars får mamma kommentera här och fylla i eller rätta till det som är fel haha. Jag är egentligen inte så insatt i det här för att jag försöker att inte tänka så mycket på den för att jag vill leva så normalt jag kan.


Kommentarer
Postat av: casandra

Okej, tack så jättemycket för svar =)

2012-02-05 @ 13:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0